Afbeelding ultralight vliegtuig Afbeelding ultralight vliegtuig Afbeelding ultralight vliegtuig Afbeelding ultralight vliegtuig
slideshow

Zweefvliegen

Het ultieme gevoel van vrijheid krijgt nagenoeg ongelimiteerde kansen in de zweefvliegsport. Elitair is deze wijze van vliegen gelukkig al lang niet meer. Vooral in clubverband slaagt de ware zweefvlieger erin de kosten van zijn hobby overzichtelijk en binnen de perken te houden. Zweefvliegen kon zich mede dankzij de budgettaire voordelen ontwikkelen tot een van de meest beoefende luchtvaartsporten. De vele zweefvliegers die we bij gunstige weersomstandigheden met hun sierlijke zweefvliegtuigen aantreffen op een van de airstrips die ons land rijk is, vormen een aansprekend bewijs van de populariteit van deze sport. Maar zweefvliegen heeft ook nadelen, vooral in vergelijking met de ongekende mogelijkheden van de moderne ultralight toestellen.

Gemotoriseerde zweefvliegtuigen

Zweefvliegtuigen kennen hun beperkingen. Of je nu met een lier of een sleepvliegtuig het luchtruim kiest, telkens moet er toch een ploegje mensen in actie komen om het zweefvliegtuig in de lucht te krijgen. Een ander nadeel van zweefvliegen is dat de vliegcondities lang niet altijd optimaal zijn. Als thermiekbellen moeilijk of helemaal niet te vinden zijn, zit er niets anders op dan al redelijk snel het circuit rond het vliegveld weer op te zoeken en de landing in te zetten.

Gelukkig zijn er ook aantrekkelijke alternatieven, zoals zweefvliegtuigen met een lichte motorisering. Daarmee in het mogelijk op eigen kracht op te stijgen en vervolgens zonder motorhulp te vliegen. Deze wijze van gemotoriseerd zweefvliegen biedt interessante mogelijkheden voor piloten die niet afhankelijk willen zijn van een lier of een sleepvliegtuig. Autonomie legt gewicht in de schaal voor deze groep zweefvliegers. Het zweefvliegtuig met motor werd om begrijpelijke redenen snel populair.

Maar aan die grotere vrijheid hangt vanzelfsprekend ook een hoger prijskaartje!

Ultralight vliegen is voordeliger

Zowel het traditionele zweefvliegen (zonder motor) als het zweefvliegen met een motor heeft evidente nadelen. Zweefvliegtuigen zijn weliswaar knappe voorbeelden van technisch vernuft, maar de belangstelling voor ultralight toestellen stijgt niet voor niets in rap tempo. Het toenemende marktaandeel van ultralight vliegtuigen valt voor het grootste deel te verklaren door de nadelen die te relateren zijn aan de eigenschappen van een conventioneel zweefvliegtuig. Dat wordt al duidelijk vanaf het moment dat iemand ervoor kiest een vliegbrevet te halen. Een belangrijk deel van de opleiding staat immers in het teken van het uitvoeren van starts en landingen. Met een ultralight toestel kan de aspirant piloot deze manoeuvres in korte tijd talrijke keren herhalen. In de zweefvliegerij kost het heel wat tijd voordat de kist weer gereed is voor de start. De vaardigheid in starten en landen is veel sneller (en dus goedkoper) aan te leren met een ultralight toestel.

Bovendien is de theoretische opleiding voor het brevet dat nodig is voor een ultralight vliegtuig identiek aan die voor de PPL of RPL licentie. Dat is van belang voor degenen die na het behalen van brevet voor ultralight vliegen ook wil gaan vliegen in bijvoorbeeld een Cessna of Piper toestel. Met slechts enkele extra trainingsuren is de gebrevetteerde ultralight piloot gerechtigd een zwaarder toestel te besturen.

Voor de gepassioneerde vlieger die serieus op zoek is naar een manier om zijn hobby op een relatief goedkope wijze te kunnen beoefenen zonder de beperkingen die zweefvliegen met zich meebrengt, produceert Pipistrel een serie ultralight toestellen die volledig tegemoet komt aan de wensen van de meest veeleisende vlieger. Tsjechische ingenieurs van vliegtuigbouwer Pipistrel construeren ultralight toestellen die zich kenmerken door een opvallend hoog technisch niveau. Dankzij een innovatief bouwconcept en superieure constructiemethodieken komt zelfs cross countryvliegen nu binnen bereik van menig vlieger die prijs stelt op een grotere actieradius tegen lage kosten.

Wie zijn navigatieplan niet graag gelimiteerd ziet door een hoog brandstofgebruik, komt al gauw uit bij de vliegtuigtypen van Pipistrel. En vrijblijvende kennismaking met Pipistrel ligt helemaal voor de hand als ook nog eens kosten voor aanschaf en maintenance in de overwegingen betrokken worden. Pipistrel vliegtuigen excelleren in innovatieve constructiekwaliteit, vliegeigenschappen en onderhoudskosten. Maak daarom snel kennis met de typen:

Sinus (2-persoons vliegtuig)Taurus (2-persoons) Apis Bee (solo toestel)

Stuk voor stuk toestellen met sublieme vliegeigenschappen. Overtuig u van de voordelen van ultralight vliegen en prepareer u voor een onvergetelijke take-off met de Sinus, Taurus of Apis Bee van Pipistrel.

Uitgebreide informatie ligt voor u klaar bij de Nederlandse importeur van Pipistrel.

Informatie / Contact

Heeft u een vraag over een ultralight vliegtuig, het kopen van een vliegtuig of wilt u met ons in contact komen? Verstuur dan vrijblijvend het onderstaande formulier.

Uw naam:

Uw telefoonnummer:

Uw e-mail adres:

Uw vraag:

De eerste 5 letters van het woord vliegtuig (antispam)

Uw url: